Rodeo en Belastingaangifte - Reisverslag uit Canberra, Australië van Marieke Veldhuizen - WaarBenJij.nu Rodeo en Belastingaangifte - Reisverslag uit Canberra, Australië van Marieke Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Rodeo en Belastingaangifte

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 Maart 2015 | Australië, Canberra

Pff wat een drukke week vol met leuke dingen zeg! Met Yolanda Canberra verkend en de dagen erna lui geweest en Yass bekeken. Zo zijn we zaterdags heel Yass door geweest (niet zo heel groot, maar goed) en op de Yass jaarmarkt terecht gekomen. Geweldige ervaring zeg! Van schaapscheer competities tot spring en dressuur wedstrijden en van rodeo tot en met alle kermis attracties die je kunt verzinnen. De schaapscheerders competitie heeft me tranen van het lachen bezorgd (sorry jongens) en het was dan ook hilarisch om zoveel (vaak ook jonge mannen!) serieus schapen te zien scheren. Het gaat niet alleen om de snelheid, maar ook hoe vaak ze het schaap een snee bezorgen (hoe minder hoe beter natuurlijk) en of ze netjes het hele schaap scheren. In de finale moesten ze 8 schapen scheren en de snelste deed dat in zo'n 14 minuten :O Das nog eens doorwerken. 't Was dan ook flink zweten voor de heren :P De arme schaapjes hadden wel geregeld een scheerwond(je) en werden aan hun poten het podium opgesleurd om geschoren te worden. Allemaal heel normaal. De scheerders hebben speciale schoenen en banden om hun broek voor de grip, zodat het schaap niet alle kanten op kan spartelen en zodat hun broek niet heen en weer gaat (8 schapen gaat prima, maar zo'n 350 per dag dat schijnt te gaan schuren ;) )

Na de schaapscheerders competitie rondgebanjerd op de jaarmarkt en allerlei leuke dingen gezien: oude tractors, orde handhavers te paard, alpaca's, kinderen met schapen aan de lijn (in plaats van een hond aan de lijn) en miniatuur cowboys/girls. Geweldig dus!

s Avonds was het tijd voor de bullrides, de rodeo dus en dat duurde ongeveer 2,5 uur! Wat een spektakel zeg! Heel Yass was volgens mij aanwezig en er waren zo'n 20 cowboys die de uitdaging aangingen om op een stier te klimmen. Sommigen hadden een bodyprotector aan en een helm op, maar de gemiddelde cowboy had gewoon een spijkerbroek en een cowboyhoed op. Bizar en levensgevaarlijk (die bevooroordeling is wel bevestigd!). De stieren worden speciaal gefokt voor de rodeo en zijn dan ook gigantisch en weten wat ze moeten doen. Ze worden in een hok gedreven waar ze precies inpassen, zodat ze niet van te voren al stennis kunnen gaan schoppen. Dat is het plan tenminste, terwijl we keken waren er 3 stieren die uit het hok probeerden te klimmen en 2 die alle kanten op sprongen en op hun buik terecht kwamen. Dit resulteert, helaas voor de cowboy, soms in een geplet been... Reden nummer 1 waarom je het niet moet doen. Als de stier zich wel gedraagt word er een touw vlak voor z'n achter poten gebonden en eentje vlak achter zijn voorpoten (zie foto's op facebook). Het achterste touw is om hem te laten bokken (zal dus wel niet fijn voelen) en het voorste touw is voor de cowboy om zich vast te houden. Het idee is dat het voorste touw los gaat zodra de cowboy eraf valt, dit gebeurde in 1 geval niet en die cowboy moest dan ook achter de stier aanrennen omdat zijn hand vast zat (reden nummer 2). Als je dan als cowboy eindelijk op die stier gaat zitten hoop je dat hij z'n gemak houdt en 'gewoon' de 'shoot' uitspringt. Eenmaal los gaat de stier ook echt z'n eigen gang: achter poten, voor poten of alle poten te gelijk de lucht in en rond draaien maar (ik zou misselijk worden :P) Met enig geluk hou je het de 8 seconde vol en krijg je punten zodat je uberhaupt een kans maakt om te winnen. Zo niet.. tja dan was het voor niets. De gemiddelde cowboy ligt er voor de 8 seconden af, met of zonder blessures (reden nummer 3, want er waren meer cowboys mét dan zonder een blessure). Eenmaal op de grond komen de 'jokers' in het spel (geen idee hoe ze echt heten, maar ze zien er grappig uit) en die moeten de stier afleiden. Als je geluk hebt lukt dat en gaat de stier netjes terug naar de 'kudde'. Als je pech hebt neemt ie je mee op z'n horens, valt ie de joker aan of probeert hij het publiek in te rennen (wij zaten lekker hoog). Al met al niet echt aan te raden die rodeo, maar wel leuk om te zien. De ambulance heeft niet in volle vaart het terrein hoeven te verlaten, maar er zullen wel een flinke hoeveelheid blauwe plekken zijn geweest. :)

De dagen erna heb ik rondgetoerd in de Hyundai van Yolanda, ben ik op zoek geweest naar een auto(tje) om te kopen en probeer ik al een week mn belasting aangifte te doen... pff wat een drama. Conclusie: vergeet nooit je wachtwoord van digiD als je in het buitenland zit, geen vast internet hebt en niet per se bereik hebt met je nederlandse simkaart (waar ze uiteraard je herstelcode heen sturen)... pffff :(

in ieder geval is het uitzicht voor de rest van de week goed: mooi weer, auto zoeken/kopen, races in Sydney en vrienden bezoeken in Sydney. Komt goehoed!

Nou toedels weer!

PS: Wist je dat: Canberra in z’n eigen staat ligt. Schijnbaar konden ze niet kiezen tussen Sydney of Melbourne voor de hoofdstad en hebben toen voor Canberra gekozen en om niet nog een keer een probleem te krijgen hebben ze gezegd dat Canberra in zijn eigen staat ligt: Australian Capital Territory. Wat dus een ministaat is vergeleken bij de gemiddelde staat.

• 17 Maart 2015 - 07:57

Albert :

Nou Marieke, dat is weer een enerverende gebeurtenis. Valt me tegen dat je geen rodeo hebt meegedaan. Het brengt me wel op een idee. Dit kennen ze niet in Zwolle en verre omstreken. Dus ... ik zie kansen
    Ik dacht dat je die Hyundai al gekocht had. Zag er trouwens goed uit op een plaatje. Ik zag ook dat de Ford gewild is. Dus dat lijkt me ook een goede keus .
    In NL is het iets minder warm. Deze ochtend nog 0 graden. We zijn volop in de groentetuin aan het werk. Voorjaar komt.
    Groet,
    Pa

• 17 Maart 2015 - 20:16

Karelien:

He Mies,
    In NL je Digid kwijt zijn als je je belasting wilt invullen en je wilt uitschrijven voor je studie is ook erg lastig. Zit zeker in de familie. Maar hier heb je snel weer een nieuwe.
    Je verhaal klinkt nu weer als vakantie.........
    Die auto ga je mee toeren toch? niet in slapen?
    veel plezier daar maar weer en pas goed op jezelf! we love you.
    Wij hebben voorjaar, klok bijna een uur vooruit en lekker in de tuin aan het zaaien.
    Groetjes en kus, Mam,