Wandelkont - Reisverslag uit Kiama, Australië van Marieke Veldhuizen - WaarBenJij.nu Wandelkont - Reisverslag uit Kiama, Australië van Marieke Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Wandelkont

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 November 2014 | Australië, Kiama

Het houd niet op met de beach walks, vandaag naar Kiama gegaan met de trein (vanaf Wollongong) en daar de beach walk gedaan. In tegenstelling tot die in Sydney is het hier nog vrijwel on ontgonnen terrein. Het start met een vuurtoren en een blow hole* en eindigt 12 km verder op. Het leek mij leuk om het hele traject te lopen.. en dus ook terug. Flinke wandeling maar het was prima te doen. Ondanks de waarschuwingen dat de routes (12 km = 5 uur en 11 km = 4 uur ) bij elkaar 9 uur zouden duren… grappig eigenlijk dat die laatste km een uur duurt volgens het kaartje :P… toch aan de wandel gegaan en er bij elkaar zo’n 4.5 uur over gedaan. Voor degene die denkt dat ik nu serieus de vierdaagse overweeg: Nee bedankt ;) Het was een heerlijke wandeling, maar om er nou nog 15 km bij te moeten lopen… na 40 min terug in de trein weer in beweging komen ging al niet zo makkelijk…

Tijdens de route een keer gevraagd hoe ver hij nou eigenlijk was, dat stond blijkbaar een km verderop pas aangegeven, en deze meneer vertelde mij dat hij en zijn vrouw in Kiama zijn komen wonen omdat het in tegenstelling tot Sydney nog erg rustig is en voor het grootste gedeelte zijn de gebieden om/tussen de stranden beschermd gebied en niet beschikbaar om te bebouwen. Dit verklaard inderdaad waarom het er nog zo belachelijk mooi uit ziet daar :O Hij vertelde ook dat veel mensen die er voor het eerst komen het op Ierland vinden lijken… bekijk de foto’s en zegt u het zelf maar. Ik vond dat hij een goed punt had (maar goed ik ken Ierland alleen nog maar van foto’s, dus tja). Toen ik hem vroeg hoe het kwam dat het zo groen was zo vlak bij het strand vertelde hij dat het er veel regent, het weer is soms zelfs vergelijkbaar met Ierland (of hij daar een punt had…). Een week geleden hadden ze in Kiama nog een wind staan van 100 km/hr, daarnaast ga je vanaf het strand vrij snel de bergen in (of andersom het is maar hoe je het bekijkt) en zie je dan ook dat hier eigenlijk de hele tijd wolken hangen en soms zie je het in de verte ook regenen. Al met al erg interessant dus: volop insmeren tegen het verbranden, koude wind langs je en dus flink door stappen om warm te blijven en constant de dreigende wolken die tegen de bergen aan kruipen.

*Een blow hole… en nou moet ik kijken of ik goed opgelet heb onderweg… is een gat die ontstaan is in zachter gesteente. De lava heeft het uitgesleten en toen het ‘lavapeil’ zakte bleef er een gat over. Als de golven nu tegen de kust aan slaan dan spuit het uit zo’n gat. Behoorlijk indrukwekkend met vloed.